SALSA DANSSCHOOL CORASON
CASINO (geen rueda!) - NAMEN VAN DE
FIGUREN met korte beschrijving
© Salsa dansschool CoraSon, Utrecht;
bijgewerkt 09-04-2023.
De casino is de moeder van de rueda de casino. Haar karakter,
zonder de meer ingewikkelde figuren uit de rueda, is te vergelijken met die van
de son. Zij wordt op de "1" gedanst, en niet op de "2" zoals de son.
Kenmerkend voor de casinostijl die wordt behandeld is dat de dame vanaf tel "1" in
de muziek naar voren wordt geleid
(behalve in pasje "1", "mambo"). En dus niet, zoals in de
salsa, naar achteren (bijvoorbeeld in haar enchufe, die begint met een
achterstap).
Juist vanwege haar karakter, die lijkt op die van de son, is zij uitstekend als
een son te dansen, dus op de "2".
Caïda ("subtiele" opening)
Speciale opening vanuit basispas 'voor en achter' ('mambo'). Op
tel 5 en 6 laat de heer de dame 2 voorstappen doen, en op tel 7 laat
hij haar een 1/2 draai rechtsom maken, zodat beiden naast elkaar
staan. De pasjes van de heer zijn op de 5, 6 en 7: hoekstap, links
en voor (sluit aan).
Desplazamiento (verplaatsing)
In de basisuitvoering (basis desplazamiento)
loopt het paar vooruit in de 1,2,3 waarbij de heer slechts met zijn
linkerhand de dame bij haar rechterhand vast heeft; op de 2,3 draait
de heer half linksom, zodat ze nu naast elkaar staan, waarbij de
heer haar nu ook met zijn rechterhand vast heeft. De 5,6,7
is gelijk aan die van de dile que no; met een open eind (heer
heeft de dame slechts met zijn linkerhand vast bij haar rechterhand)
als de heer de desplazamiento wil voortzetten, en met een
gesloten eind (basishouding) als hij de desplazamiento wil
eindigen.
Vacila con mano
(ook wel 'hecho'); vacila
Heer
houdt de dame met zijn linkerhand bij haar rechterhand vast. Na een
voorstap van haar op de 1, draait hij haar rechtsom op de 2 en 3
(zij staat nu met haar rug voor hem). Op de 5 buigt zij rechtsaf, op
6 volgt een voorstap en op 7 heeft hij haar een 1/2 draai rechtsom
gedraaid. Zij staat nu naast hem, en hij heeft haar nu ook met zijn
rechterarm vast (op haar rug).
De vacila is de losse variant; na de inzet voor de dame om
rechtsdraaiend voor de heer langs te gaan, laat de heer haar los op
de 3 met een korte zwiep, en
vangt haar op met zijn rechterarm, zodat ze nu naast elkaar staan.
Aquajea
Gelijk aan de aquajea in de rueda de casino met een
belangrijk verschil; de dame wordt op de 1,2 en de 5,6 naar voren
geleid, en zij draait op de 3 en de 7 (in de aquajea in de rueda de casino
wordt de dame op de tellen 1 en 5 naar achteren geleid).
Rodeo
De heer leidt de dame rechts om zich heen in 2 maten, bijvoorbeeld
aan het eind van een vacila con mano; i.p.v. dat de heer haar op de 7
ook met zijn rechterhand vast heeft, begint hij de rodeo.
Op 7 heeft de heer zijn linkerarm hoog en al
achter zijn hoofd; hij heeft op de 7 een voorstap naar links
gemaakt. In de volgende 2 maten maakt hij, met een overstap en een
hoekstap, een kleine cirkel. Aan het eind staan de heer en de dame
naast elkaar.
Rodeo inverso
Vanaf de
positie dat de dame rechts naast de heer staat, waarbij hij haar met
zijn beide handen vast heeft (met zijn rechterhand op haar rug). De heer
leidt de dame links om zich heen in 2 maten. Hij begint de 1e maat
met een dile que
no. Op 5 beweegt hij al zijn linkerarm omhoog, en op 6 is die
arm al over zijn hoofd. Uiterlijk op tel 1 heeft hij haar vast zoals
in de beginpositie.
Saloneo
Een
desplazamiento die tegengesteld is aan de beweging van de basis desplazamiento.
Uitgangspositie: dame staat rechts naast heer en heer heeft haar met
beide handen vast, met zijn rechterhand op haar rug. Op de 1 en 2
maken zij beiden voorstappen, en op de 3 draait hij een 1/2 draai
rechtsom. Beiden staan nu in de basishouding. Op de 5,6 en 7 volgen
de stapjes zoals in de caïda.
|