|
HISTORIE en
STIJLEN
HISTORIE
De
oorsprong van de salsa ligt in de son uit Cuba. Zij is, met de andere soorten Cubaanse muziek, ontstaan uit
de vermenging van Afrikaanse ritmes en Europese melodieën. De ritmes
namen de slaven uit Afrika mee (die vanaf de eerste helft van de 16e
eeuw werden verscheept), en de melodieën werden door de Spanjaarden
meegenomen (die vanaf de ontdekking door Columbus in 1492 Cuba
overheersten).
(Zo is op overeenkomstige wijze, door de invloed van Afrikaanse slaven en
Franse overheersers, in Santo Domingo -tegenwoordig Haïti en de
Dominicaanse Republiek- de merengue en de bachata
ontstaan).
Omstreeks 1920 was de son
de meest populaire muziek en dans voor de Cubanen uit alle lagen van de
bevolking. "Guantanamera"
van Joseito Fernandez werd over de hele wereld
bekend. De bekendheid in het heden is vooral aan de Buena Vista Social Club
te danken.
Al vanaf 1910 maakte ook Puerto Rico kennis met de son. Nadat de
Puertoricanen in 1917 het Amerikaanse staatsburgerschap kregen,
vestigden velen van hen zich in de Verenigde Staten, in het bijzonder in
"El Barrio", de Latijnse wijk van New York, in de hoop daar een betere
toekomst te vinden. In deze wijk kwam omstreeks 1970 de muziekvorm
salsa tot ontwikkeling, evenals de dansvorm Puertoricaanse salsa,
ook aangeduid als de salsa New York stijl.
In Los Angelos is men deze stijl anders in de muziek gaan dansen, en
heeft daarmee haar eigen stijl ontwikkeld: de salsa LA stijl.
Die manier sluit meer aan bij de Europese ritmes.
De salsa
LA stijl hier de meest gangbare
dansvorm.
Vanaf 1980
maakte men ook op Cuba kennis met de salsamuziek. Men gaf een eigen
karakter aan die muziek, waardoor weer nieuwe vormen ontstonden zoals de
timba, nu erg populair onder vooral de jongere Cubanen.
Als dansvorm heeft Cuba ook een eigen karakter gegeven aan de salsa,
de salsa Cubana.

Sexteto Occidente, New York 1926
STIJLEN
NOORD AMERIKAANS
De meest voorkomende salsastijl die wij hier in Europa kennen
is de
salsa
LA stijl. Met als basis
linksvoor en rechtsachter, en dansend op tel 1 van de muziek. Het
karakter van deze stijl is vooral veel en snel "draaien, draaien en
draaien", met name voor de vrouwen.
De hier veel minder gangbare
salsa New York stijl
kenmerkt zich
door andere basisstappen en doordat gedanst wordt met het
accent op de tweede tel van iedere maat; deze stijl wordt daarom ook wel
"dance on 2" genoemd. Het karakter van deze stijl lijkt op die
van de salsa LA stijl, maar door haar specifieke kenmerken
wordt zij als wat rustiger ervaren.
De naamgeving "dansen op 2" kan tot verwarring leiden, omdat zij
suggereert dat op de tweede tel wordt gedanst, hetgeen niet juist
is; men danst op de "1", maar met het accent op de "2"!
Echt op de "2" wordt de Cubaanse son gedanst.
Kenmerkend voor zowel de salsa LA- als de salsa New York
stijl is dat ze beiden nogal plaatsgebonden zijn. Men blijft op
dezelfde plek, waarop de partners hoogstens wisselen van plaats. Dit
in grote tegenstelling tot de Cubaanse stijl.
CUBAANS
De Cubaanse salsa wordt evenals de salsa LA stijl op tel 1
gedanst met linksvoor en rechtsachter.
Zij heeft echter ook geheel eigen basisstappen, de guapea (dè
basistappen in de rueda de casino). Haar karakter
maakt dat ze fijn danst; wat rustiger draaien dan de salsa LA
stijl, verplaatsingen over de dansvloer en bewegingen om elkaar
heen.
Een meer gestructureerde vorm daarvan, de rueda de casino, is
vooral aantrekkelijk omdat je die met z'n allen danst in een cirkel.
De son Cubano is de gracieuze moeder van de salsa Cubana
en wordt op tel 2 gedanst. Omdat zij doorgaans op meer rustige muziek
wordt gedanst, zijn haar figuren ook wat kalmer, en is er een groter
aandeel voor het dansen in de basishouding en de verplaatsingen over de dansvloer.
De casino (de moeder van de rueda de casino) is,
zonder de meer ingewikkelde figuren uit de
rueda
de casino, wat betreft haar karakter te beschouwen als de
salsazus van de son; zij wordt op de "1" gedanst.
Zie ook
WAAROM CUBAANS?
|